התקשרו איתנו | הצטרפו לרשימת התפוצה  |   | 

ישראלים באמריקה - ישראלים בחדשות

נינט מצטרפת לישראלים באמריקה
מאת: טל פרי, כתבנו לענייני תרבות | פורסם: 01.06.2016 14:32
נינט טייב, מגדולות סלבריטאיות ישראל בכל הזמנים, מתיישבת בארצות הברית. איך היא מתכננת לחיות על הקו בין ניו יורק ללוס אנג'לס? והאם תהפוך לכוכבת אמריקנית

נינט טייב

לאחרונה נפל דבר בקרב הישראלים תושבי ניו יורק ולוס אנג'לס, עם דבר הצטרפותם הקרובה של הזמרת-שחקנית נינט טייב ובעלה, המוזיקאי יוסי מזרחי, לקהילה המקומית.

בני הזוג, עם בתם בת השנה וחצי אמיליה, עתידים לחיות על הקו בין החוף המזרחי והמערבי של ארה"ב לפרק זמן אותו מגדירה טייב "בלתי ידוע".

"לאן שהמסע ייקח אותנו", היא אומרת, "אבל בטוח נחזור לארץ מתי שהוא. אנחנו רק לא מתחייבים על זמן".

טייב, זוכת העונה הראשונה של פצצת הרייטינג (דאז) "כוכב נולד", ומגדולות סלבריטאיות ישראל בכל הזמנים, היא ללא ספק תוספת מרשימה לקהילה הישראלית באמריקה. מי שהחלה את דרכה כמאמי הלאומית שכל עם ישראל מתמוגג משירתה וחפץ ביקרה, הפכה עם השנים לרוקרית מועדונים מחוספסת, שהצליחה לזגזג בהצלחה בין פרויקטים מסחריים על הבמה (המחזמר "אביב מתעורר") והמסך (סדרת הפולחן "זגורי אימפריה"), קמפיינים יוקרתיים שגלגלו לכיסה מאות אלפי דולרים, ומנגד אלבומי רוק מכסחים ולא מתפשרים בעברית ואנגלית.

ההחלטה לנסוע לתקופה ממושכת לחו"ל, לטענת מקורבים לטייב, התבשלה על אש קטנה במשך השנה החולפת עד שהפכה לבלתי נמנעת. לוח ההופעות שלה בפסטיבלי רוק בינלאומיים ממילא הלך והתמלא, ורק לאחרונה השלימה סיבוב הופעות אירופאי לצד הזמר-יוצר הבריטי המוערך סטיבן ווילסון (סולן Porcupine Tree ושותפו של אביב גפן לצמד Black Field, ט.פ).

כמו מוזיקאים רבים לפניהם החליטו בני הזוג מזרחי וטייב שאם כבר ממילא הם חיים על המזוודות, לא באמת משנה איזו נקודה על המפה תהיה נמל הבית. "אני רוצה בעיקר לחוות ולהיות", הסבירה טייב את ההיגיון מאחורי המעבר בראיון שהעניקה לפני כמה שבועות לתוכנית "ערב טוב" עם גיא פינס.

עד כמה המעבר לארצות הברית יסייע לה בפריצה לשוק המוזיקה העולמי - מהלך שהיא אינה מסתירה את שאיפותיה מרחיקות הלכת לגביו? כאן התשובה הופכת מורכבת יותר.

אם עד לפני עשור מגורים פיזיים בלב הפועם של התעשייה היו הכרחיים, עידן האינטרנט שבר את כל הכללים.

גל גדות בסרט Batman V Superman

גל גדות בסרט Batman V Superman

מגל גדות ועד איילת זורר

גל גדות, הכוכבת הישראלית המצליחה בעולם כיום, מעולם לא היגרה רשמית אל מחוץ לגבולות ישראל ועדיין הקריירה הקולנועית שלה בפריחה חסרת תקדים.

אקי אבני ואשתו (דאז) סנדי בר חיו כמה שנים בלוס אנג'לס ולא זכו לפריצה המיוחלת.

מילי אביטל נחתה בניו יורק בשנת 2004, וכמה חודשים אחרי כבר לוהקה לתפקיד מרכזי בשובר הקופות Star Gate.

איילת זורר (בתצלום מימין בסרט Angels and demons) חיה, בתחילת שנות ה-90 תקופה ממושכת בניו יורק ולא קרה לה הרבה. כמעט 20 שנה אחרי ליהק אותה סטיבן שפילברג לסרטו "מינכן", ומאז היא עובדת ללא הפסקה בתעשיית הקולנוע העולמית.

מי שמחפש חוקים, לא ימצא אותם. נינט טייב, אחת הפרסונות עם ההתנהלות האמנותית הכי חכמה בעשור החולף, מודעת לכך. היא תשמח להצלחה בינלאומית, אבל תקפיד לתת לכל הזדמנות שתקרה בדרכה להיתפס כעוד מקרה של "שלח לחמך".

"אין שום דמיון בין המהלך העכשווי של נינט טייב, ומה שעשו בזמנו מוזיקאים ישראלים צעירים ואלמונים כמו יונתן דגן, שהקים את J.viewz באולפן ביתי בברוקלין, או תמיר מוסקט ואורי קפלן, שהקימו את 'בלקן ביט בוקס' במועדון מוזיקה צוענית בניו יורק", אומר בתגובה ל-IsraeliLifeUSA.com מפיק ישראלי וותיק שעבד במשך שנים רבות עם אמנים ישראלים שניסו את מזלם בשוק המוזיקה העולמי.

"קל לדבר על 'הצעד האמיץ' של נינט, ואיך היא עוזבת הכול ומתחילה מחדש במדינה בה אף אחד לא מכיר אותה, כי זה סיפור תקשורתי טוב. רק שעובדתית הוא לא מדויק. קודם כל, נינט הרוויחה הרבה כסף בשנים האחרונות ויש לה וליוסי בסיס כלכלי חזק שיקיים אותם לתקופה ממושכת. הם לא יצטרכו לשטוף כלים במסעדות ביום ולנגן בלילה... כמו יונתן, אורי ותמיר שהגיעו לניו יורק בלי גרוש ובאמת היו צריכים לבנות את עצמם מאפס.

"לנינט יש כבר קשרים טובים והצעות ספציפיות בארה"ב. היא לא חושפת אותם בשלב זה, ובצדק, כי לא ידוע מה מכל הדיבורים יצא לפועל. אבל ברור שהיא מכוונת למטרה ולא סתם יורה לכל הכיוונים. במקביל, הקריירה שלה בישראל או באירופה לא נעצרת. היא תמיד יכולה לעלות על מטוס ולהגיע לתקופות קצרות לישראל - להקליט, להופיע או להצטלם, וברור שהיא גם תעשה את זה. אנחנו חיים בעידן חסר גבולות. הכל פתוח. השאלה היחידה היא איפה נמצא נמל התעופה בו עולים למטוס".

אחינועם ניני

איך אחינועם ניני יכלה להיות מדונה

אשר ביטנסקי, מפיק ומנהל אישי מיתולוגי שבין השאר ניווט במשך שנים את הקריירה הבינלאומית של הזמרת אחינועם ניני, טען בשעתו שהשאלה היחידה היא עד כמה מוכן האמן להקריב את חייו על מזבח ההצלחה. מקום מגוריו היה תמיד, לדבריו, פרט שולי.

"אחינועם מעולם לא חשבה לחיות שוב בחו"ל, ויש לה הרי אזרחות אמריקנית", אמר בשיחה שקיים עם כותב שורות אלה לפני כמה שנים, זמן קצר אחרי שפרש מניהולה של ניני. "היו לנו אינספור שיחות בנדון. הסיבה שאין לה כיום קריירה בסדר הגודל של מדונה, היא שאחינועם לא הייתה מוכנה להקריב ברמה האישית מה שמדונה מוכנה להקריב. היא רוצה להשאיר חלקת אלוהים שתהיה רק שלה, של בעלה ושל הילדים. יש לזה מחיר, היא הייתה מוכנה לשלם אותו, ולכן היא שלמה לחלוטין עם המקום אליו הגיעה בהצלחה שלה ברחבי העולם".

בעידן טרום הסקייפ, אמן ישראלי היה חייב להתגורר תקופה ממושכת בארה"ב ו/או אירופה כדי לבסס קריירה עולמית. רבים לא היו מוכנים למהלך הזה.

ירדנה ארזיבשנת 1979, אחרי שהינחתה את תחרות האירוויזיון ששודרה באותה שנה מ'בנייני האומה' בירושלים, קיבלה הזמרת ירדנה ארזי (בתצלום מימין) הצעה מפתה ממפיק גרמני שרצה להפוך אותה לכוכבת עולמית. התנאי היה מעבר לגרמניה. ארזי סירבה.

"זו לא הייתה אפילו התלבטות אמיתית", אמרה כמה שנים מאוחר יותר, "היה לי ברור שאני לא אצליח לתפקד רחוק מהבית והמשפחה. אף פעם לא הצטערתי על התשובה השלילית שנתתי לאותו מפיק".

ההמשך, כזכור, היסטוריה. ארזי נשארה בארץ, ובתוך כמה שנים הפכה לזמרת המצליחה ביותר בישראל, כולל אותה יריבות מיתולוגית עם הקולגה עפרה חזה ז"ל.

אקי אבני בסדרה טירונות

אקי אבני בסדרה טירונות 

כמה זה עלה לאקי וסנדי?

פן נוסף במעבר של אמן ישראלי לחו"ל הוא, כמובן, כלכלי. אמן ישראלי המבקש לחיות בארה"ב לתקופה ממושכת, מעבר לתהליכי ניירת ואישורי עבודה, צריך לקיים את עצמו במהלך תקופה ממושכת בה יקיים הרבה פגישות עבודה ויילך להרבה אודישנים, אבל בפועל לא יראה הכנסות. כאשר אתה אלמוני ובתחילת הדרך, אתה עושה מה שצריך כדי לשרוד ולהתפתח. כאשר אתה כוכב מפורסם, ורוצה להציג את עצמך בהתאם, הסיטואציה מורכבת הרבה יותר. במילים אחרות, הכל תלוי בגב הפיננסי שלך... וגם אז לא בטוח שחישבת נכון.

"אקי אבני וסנדי בר עברו ללוס אנג'לס בשנת 2001 כזוג נשוי טרי יחסית", משחזר מפיק ישראלי שהיה מקורב לשניים בתקופת מגוריהם בארצות הברית. "הוא היה אז בשיא הקריירה, אחרי הסדרה 'טירונות' והסרט 'ההסדר', והיא הייתה סופר-מודל וסלבריטאית-על. הם היו פאואר קאפל אולטימטיבי, האקלים הפוליטי היה אחר לגמרי, ואקי הגיע להוליווד עם הנחת יסוד לפיה הכוכב הישראלי הולך לכבוש את אמריקה.

"הבעיה היא, שכדי לשווק את עצמך לאמריקאים כסטאר אתה צריך לחיות בהתאם. אקי וסנדי הגיעו עם הרבה כסף, אבל לא היו מודעים כמה עלות הקיום הבסיסית ברמה בה בחרו לחיות היא גבוהה. הם חיו באזור מאד יוקרתי, הגיעו לפגישות במסעדות הכי יקרות, לבשו את הבגדים הכי יקרים.

מעשית, זה היה צעד נכון ואפילו הכרחי. חזות חיצונית היא מהות הכול בהוליווד. עדיין, השכר של אקי על תפקידים שהוא קיבל בסופו של דבר בסדרות כמו '24', 'ג'אג', 'האף' ו'היחידה' לא הספיק כדי לממן את רמת החיים הזו לאורך זמן. זה מעולם לא אושר רשמית, אבל מספרים שבאחד מביקורי המולדת של אקי הוא קיבל צו עיכוב יציאה מהארץ בגלל חובות של יותר מ-50,000 ש"ח, והסוכנת שלו זהר יעקובסון הייתה צריכה להפקיד את הסכום כדי שהוא יוכל לחזור ללוס אנג'לס. בפועל, רק אקי וסנדי יודעים כמה כסף הם איבדו על ההרפתקה שלהם בהוליווד. אבל זה היה הרבה. אני משוכנע שאקי מאושר בהרבה בקריירה הנוכחית המשגשגת שלו בתיאטרון הישראלי".

אביב גפן

...וכמה זה עלה לאביב גפן?

עורך הדין רון מיור, איש צנוע ונחבא אל הכלים ללא כל רקע בעסקי המוזיקה, ניהל באמצע שנות ה-90 את הקריירה של הזמר-יוצר אביב גפן שהיה אז בשיא תהילתו. זה  כולל תקופה של כשנה וחצי במהלכה גפן התגורר והקליט בלונדון, וניסה לפרוץ לשוק העולמי בשירים שכתב באנגלית ו/או תירגם מעברית.

מקורבים לגפן טענו שהוא האמין בלב שלם (ועדיין מאמין) בפוטנציאל שלו להפוך לכוכב בינלאומי ("שיר טוב שלי לא נופל משום שיר של הביטלס", אמר בזמנו בראיון). אחרים טענו שגפן רצה לשחזר מהלך קריירה דומה של אלילו, שלום חנוך, שבשנת 1971 עבר ללונדון ואף הוחתם על חוזה הקלטות בינלאומי והקליט אלבום באנגלית בשם Shalom.

עובדתית, המהלך של גפן הותיר אותו עם הרבה קשרים טובים בתעשיית המוזיקה הבריטית (כולל, כאמור, שיתוף הפעולה רב השנים עם הזמר סטיבן ווילסון) וחור גדול בחשבון הבנק.

"אני לא אגלה כמה כסף אביב הפסיד בשנה בה חי בלונדון", אמר אז בתגובה רון מיור, "אבל הוא יכול היה להשתמש בסכום הזה, בקלות, לקנות דירת יוקרה בארץ. הוא ידע את זה, ולא היה איכפת לו. הוא פשוט היה חייב לעצמו את ההתנסות הזו".

דור חדש ומוּדע

גם נינט טייב רוצה בעיקר להתנסות, אבל היא כבר שייכת לדור חדש ומודע הרבה יותר למציאות ולכללי המשחק החדשים.

בניגוד לכותרות המרעישות לפיהן היא "עוזבת את הניהול האישי הצמוד ומתחילה מחדש לגמרי לבד", טייב עדיין לא עושה שום צעד בלי שאנשי מקצוע מעולים המקושרים אליה מייעצים לה ומכוונים אותה.

אם בתום הפאזה האמריקנית שלה היא תהפוך לכוכבת מוכרת בכל העולם, מה טוב. אם לא, תמיד יהיה לצידה מי שיהנדס נחיתה מחודשת רכה ומחבקת במגרש הביתי הישראלי.

לכתבות תרבות נוספות מאת טל פרי

לכל הכתבות החדשות

  

הוסף תגובה חדשה