התקשרו איתנו | הצטרפו לרשימת התפוצה  |   | 

ארועים - יוצאים לקולנוע

צפייה ביתית: Star Wars episode VII – The Force Awakens
מאת: טל פרי, כתבנו לענייני תרבות | פורסם: 07.04.2016 18:24
האם יש ספק שזהו הדי.וי.די הלוהט של העונה? מאחורי סופת ההוריקן היח"צנית מתגלה סרט הרפתקאות מבדר ומשובח, שנטל הציפיות המוקדמות רק פגם בו

Star Wars Episode VII – The Force Awakens (מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר)

Star Wars Episode VII – The Force Awakens (מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר)... ז'אנר: פעולה, הרפתקאות, פנטזיה... במאי: ג'יי.ג'יי אברהמס... שחקנים: דייזי רידלי, ג'ייסון בויגה, הריסון פורד, אדם דרייבר, אוסקר אייזק, קארי פישר, דומאל גליסון.. זמן: 135 דקות 

לא יאמן באיזו מהירות עבר האירוע הקולנועי הגדול ביותר של 2015, לפורמט הצפייה הביתית של 2016, כשהוא נישא על כנפי קמפיין יחסי ציבור חסר תקדים בהיקפו, עם הכנסות של 930 מיליון דולר מהקרנות מסחריות בארצות הברית בלבד, וצילומי הסרט השני בטרילוגיה החדשה כבר בעיצומם. 

האם יש ספק שזהו הדי.וי.די הלוהט של העונה? 

כזכור, יוצר הסאגה המקורית ג'ורג' לוקאס מכר לפני כמה שנים תמורת סכום צנוע של 4 מיליארד דולר את זיכיון חייו לאולפני וולט דיסני, ואלו בחרו בבמאי ג'יי.ג'יי אברהמס כבורא הטרילוגיה החדשה (ובמאי הפרק השביעי) המתרחשת 30 שנה אחרי שלוק סקייווקר הפך רשמית לאחרון אבירי הג'די, גאל את אביו דראת' וויידר (אנאקין סקייווקר) מהצד האפל של הכוח, הביס את הקיסר המרושע פלפטין ואפשר לכוחות המורדים לנצח את שלטון האימה הדיקטטורי של האימפריה. 

Star Wars Episode VII – The Force Awakens (מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר)

פארק שעשועים ענק ומשעשע

כזכור, בזמן אמת הביע כותב שורות אלה הסתייגויות מכמה מהלכים עלילתיים תמוהים עליהם נבנה The Force Awakens. אלו פגמים שהמעבר לצפייה הביתית אינו פותר, ומצד שני הצופה מגיע לסרט ממקום נקי וחופשי מהררי הציפיות שקדמו לחוויה בבתי הקולנוע. 

באופן טבעי, זהו סרט אידיאלי למסך ענק ומערכת סאונד רבת עוצמה, כך שממילא המסך הביתי (גדול ככל שיהיה) מקטין את החוויה. במקרה זה, הוא גם מחזיר אותה לפרופורציה וזה לא בהכרח רע. TheThe Force Awakens הופך, פתאום, למה שהיה אמור להיות מלכתחילה. פארק שעשועים ענק, משעשע, מהיר ומרגש שלא צריך לקחת יותר מדי ברצינות. 

אברהמס, המעיד על עצמו כמעריץ מושבע של Star Wars, אכן השקיע מחשבה רבה בפתרון השאלה מה גרם לחלק הראשון בסדרה, משנת 1977, להפוך לאחד מסרטי ההרפתקאות המושלמים בכל הזמנים... איך משחזרים את הנוסחה, ובו זמנית מתאימים אותה לרף התזזיתי וכמעט בלתי אפשרי לסיפוק של דור הצופים העכשווי. 

Star Wars Episode VII – The Force Awakens (מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר)

כריזמה ששורפת את המסך

הפיתרון של אברהמס היה פשטני אך יעיל: שחזור מקסימאלי, על גבול ההעתקה, של סצנות מפתח מהסרטים המקוריים ושתילתם בעלילה החדשה. זה קורץ למעריצים הוותיקים, ומרגש את החדשים. בנוסף מתהדר הסרט בשתי הברקות ליהוק גדולות: הריסון פורד החוזר, בגיל 73, לגלם את ההרפתקן הפוחז האן סולו ועושה זאת עם כמויות בלתי נדלות של קסם אישי (איפה היה אבק הכוכבים הזה בסרטיו האחרונים)... ודייזי רידלי האלמונית בת ה-23 (בתצלום למעלה), שהכריזמה שלה פשוט שורפת את המסך.

רידלי מגלמת את הדמות הראשית של ריי. נערה שננטשה בילדותה על כוכב הלכת המדברי ג'אקו, וכאשר היא נתקלת במקרה ברובוט המקסים BB8 ובחייל העריק פין (ג'ייסון בויגה) היא מוצאת עצמה בעמדת שחקנית מובילה במאבק בין כוחות המחתרת והמסדר הראשון, הכוח האפל שתפס את מקומה של האימפריה. מתברר שריי ניחנה בכישרון מולד לשליטה ב"כוח", אותה אנרגיה קוסמית שהייתה מקור כוחו של מסדר אבירי הג'די שלוק סקייווקר (שנעלם באופן מסתורי וגלקסיה שלמה מחפשת אחריו) הוא אחרון בניו. 

האם ריי נועדה להיות הדור הבא של אבירי הג'די? האם היא קרובת משפחה, אפילו בתו האבודה, של לוק? תשובות (לפחות חלקיות) בסרט הבא המיועד לשנת 2017. 

לסיכום: מאחורי סופת ההוריקן היח"צנית מתגלה סרט הרפתקאות מבדר ומשובח, שנטל הציפיות המוקדמות רק פגם בו. 

עוד השבוע בדי.וי.די: 

Tumbledown

סרטו הראשון של הבמאי-תסריטאי שון מואישו בכיכובה של רבקה הול הסימפטית, בו למוזיקה יש תפקיד מרכזי והוא מנסה לגעת בסוגיה מעניינת: הקשר בין יצירה מלנכולית והאיש מאחוריה. במילים אחרות, האם יש להסיק אוטומטית שמותו המסתורי של זמר-יוצר היה תוצאה של אישיות גבולית שבאה לידי ביטוי בשירים הנוגים שכתב? מה אם האיש מאחורי המוזיקה היה רוב הזמן מאושר ומלא שמחת חיים, ומילות שיריו היו רק בבועה של פן אחד באופיו המורכב? 

אנדרו מק'קייב (ג'ייסון סדיקיס, המשחזר פעם נוספת את דמות הבחור הטוב המסתתר מאחורי הררי סרקסטיות וחזות זחוחה), הוא מרצה משועמם הזוכה להגשים חלום מקצועי. שיתוף פעולה עם האנה (רבקה הול), אלמנתו המתבודדת של זמר הפולק הנערץ האנטר מיילס, שמת בתאונת ציד והותיר אלבום אחד בלבד שהפך קלאסי (ע"ע ג'ף באקלי), בכתיבת האוטוביוגרפיה של המנוח. האקדמאי העירוני מגיע לעיירה הקטנה בלב מיין, ומגלה בהדרגה שהתיאוריות שלו לגבי חייו ומותו של המוזיקאי הדיכאוני, רובן תוצר של ניתוח מילות שיריו, הן בעצם בבועה של הפגמים הרבים בחייו שלו. בנוסף, איך לא, הוא מתאהב באלמנה המתקשה להשתחרר מצל אהבת חייה שאבדה בטרם עת. 

לסיכום: לא סרט גדול או חשוב, והניסיון להפוך אותו לקומדיה רומנטית על קונפליקט בין גבר עירוני ואישה כפרית רק מפריע, אבל רבקה הול מצוינת ואוהבי מוזיקה ימצאו ערך מוסף וחומר למחשבה. זמן: 105 דקות.

The Forest (היער). 

תעשיית הקולנוע היפנית היא כור היתוך לסרטי אימה. משהו בתרבות הזרה למנטאליות מערבית בכלל, ואמריקנית בפרט, הופך את החיבור בין גיבור/ה מערבי/ת לארץ השמש העולה למעורר מועקה המתעצמת במהירות לפחד מוות. כזכור, כמה סרטי אימה הוליוודיים כמו The Ring (הצלצול) עם נעמי ווטס, או The Grudge (הטינה) עם שרה מישל גלר הם במקור מותגים יפניים. The Forest, לעומת זאת, הוא הפקה מערבית המנסה לשחזר את הסגנון הסוריאליסטי-מופשט. 

הבעיה היא שהבמאי ג'ייסון זאדה, בסרטו הראשון באורך מלא, הוא לא יותר מחקיין חיוור של תרבות זרה לו לחלוטין המשוכנע שאסופת דימויים ויזואליים מעוררי פלצות על המסך, ללא כל קשר הגיוני ביניהם, תעבור בשלום את רף הציפיות של חובבי האימה רק בגלל שהעלילה מתרחשת (ברובה) בלב יער ביפן. 

גיבורת הסרט היא שרה (נטלי דורמר), המנסה לאתר את אחותה התאומה ג'ס המתגוררת ביפן ונעלמה ביער מסתורי, הידוע לשמצה כאתר אליו הולכים אנשים כדי לשים קץ לחייהם. רוב הסרט משוטטת שרה ביער הרדוף ולצידה איידן (טיילור קיני), המציג עצמו כעיתונאי המתעניין בסיפורה של האחות הנעדרת אך נראה שמניעיו אפלים בהרבה, וחווה חזיונות בלהה ההופכים מאיימים יותר ויותר.

The Forest מנסה להיות סרט אימה פסיכולוגי, כלומר לא ברור אם מה ששרה רואה קיים במציאות או רק בתוך ראשה, וכדי לשרוד סרט שלם בז'אנר זה אתה חייב להיות מוכשר במיוחד (ורצוי דייויד לינץ'). ג'ייסון זאדה הוא, חד משמעית, לא כזה ולכן התוצאה היא סרט מבולבל ונטול הגיון. 

לסיכום: הפרט המפחיד ביותר ב-The Fores. הוא העובדה שהסרט הופק בעלות של 10 מיליון דולר וגרף 30 מיליון, כך שמישהו בכל זאת מצא טעם בעיסה הדלוחה הזו. זמן: 93 דקות.

לעוד ביקורות סרטים חדשים ולצפייה ביתית מאת טל פרי

לכל הכתבות החדשות

הוסף תגובה חדשה