התקשרו איתנו | הצטרפו לרשימת התפוצה  |   | 

ארועים - יוצאים לקולנוע

צפייה ביתית: Joy הסאטירי ו-The 5th Wave האפוקליפסי
מאת: טל פרי, כתבנו לענייני תרבות | פורסם: 13.05.2016 16:01
לבחירתכם לסוף השבוע: שיר הלל לחלום האמריקני, מדע בידיוני על סוף העולם, דרמת מתח על מסע נקמה בפושע המלחמה הנאצי, או מלודרמה סוחטת דמעות

 

Joy (ג'וי)

מומלץ: Joy (ג'וי)

שיתוף פעולה מוצלח נוסף בין הבמאי דייויד או. ראסל והכוכבת האהובה עליו, ג'ניפר לורנס. הפעם מדובר בשילוב בין טלנובלה משפחתית מוטרפת ואגדת סינדרלה מודרנית, המבוססת על סיפורה האמיתי של ג'וי מנגנו. עקרת בית גרושה ממעמד הפועלים שהמציאה מגב רצפה מהפכני, ובזכות אופייה הנחוש והתמדתה הפכה למלכת ערוץ הקניות ולמנהלת אימפריה כלכלית משגשגת.

עיקר כוחו של הסרט בזווית הסוריאליסטית-מקורית בה בחר ראסל לגולל את הסיפור, וג'ניפר לורנס נפלאה למרות שעל פניו היא צעירה מכדי לגלם אישה קשת יום בשנות ה-30  לחייה.

לסיכום: שיר הלל לחלום האמריקני, במסווה של סאטירה משפחתית. זמן: 124 דקות. לביקורת מלאה

The 5th Wave (הגל החמישי)

The 5th Wave (הגל החמישי)

ז'אנר: פעולה, הרפתקאות, מדע בדיוני... במאי: ג'יי בלקסטון... שחקנים: קלואה גרייס מורץ, ניק רובינסון, אלכס רואו, מיקה מונרו, ליב שרייבר, זכרי ארתור, מריה בלו... זמן: 112 דקות

כשעוד היה במאי-תסריטאי אנגלי ואלמוני בהוליווד, ג'יי בלקסטון כתב וביים דרמת מתח אינטימית בשם The Disappearance of Alice Creed. זה היה מאין מחזה ל-3 שחקנים, שהתרחש ברובו ב-2 חדרים, והצליח במינימום תקציב ואקשן מנקר עיניים להחזיק את הצופה מרותק עד סצינת הסיום.

7 שנים אחרי בלקסטון הוזעק לביים סרט פנטזיה-פעולה בתקציב של 38 מיליון דולר, המבוסס על הראשון בסדרת רבי המכר מאת ריק יאנסי. למרבה הצער, מאז יצאה ההפקה לדרך הספיק ז'אנר "בני נוער חיים בעולם עתידני ומצילים אותו משלטון אימה טוטליטארי" לגווע סופית ו-The 5th Wave הושק בקול דממה דקה וכיסה בקושי את עלות הפקתו.

עדיין, בתוך כל הכשלים החיצוניים, משהו מהבמאי המקורי והמבטיח ההוא שרד את פס הייצור ההוליוודי. רבע השעה הראשונה של The 5th Wave היא כל מה שאחיו לז'אנר לא הצליחו להיות: מקורי, מסקרן ואפילו בועט.

הסרט נפתח בסצינה בה קייסי סאליבן (קלואה גרייס מורץ) רצה ביער חמושה ברובה צייד, מגיעה לחנות נטושה לבזוז את מעט המצרכים שנותרו בה, ואז שומעת אדם קורא לעזרה.

במחסן היא מגלה גבר פצוע המסתיר את ידו מתחת לחולצתו ויורה בו למוות.

ואז הסרט עובר לפלאשבק המתאר את חייה הקודמים כבת-עשרה טיפוסית המתעניינת במסיבות ובבנים (בעיקר החתיך של התיכון בן פאריש). כל זה רגע לפני שגזע חייזרים עויין פולש לכדור הארץ, ומתחיל לקטול את תושביו בסדרת אסונות המכונים "גלים".

בהתחלה נעלם החשמל, אחריו מגיעות רעידות אדמה, גלי צונאמי המשמידים ערים שלמות, וירוס קטלני מחסל מיליונים... והמצב רק מדרדר.

זהו מהלך שלא נוסה בשום סרט דומה בז'אנר עד כה. הגיבורים תמיד הוצגו לראשונה כשהם כבר חיים במציאות דמיונית, לרוב אפלה ומאיימת. לעומת זאת - קייסי סאליבן חיה בפרבר אמריקני עכשווי המוכר לכל צופה, ורק אז מגיעה האפוקליפסה ומשנה אותה ללא הכר בעוד אנו עדים לתהליך.

זהו טוויסט מעניין, העובד מצוין ברבע השעה הראשונה. הבעיה היא שיש עוד שעה וחצי בה התסריט חוזר לכל הקלישאות שהז'אנר שחק לעייפה, כולל הפיכתה של הגיבורה ללביאה לוחמת עשויה ללא חת והנחת הבסיס למשולש רומנטי בה שני נערים יפי מראה ילחמו על ליבה.

The 5th Wave (הגל החמישי)

חוק נוסף המנחה את הסרט הוא הצבתם של בני נוער בעמדת מפתח להצלת העולם, או השמדתו. ב"משחקי הרעב" הפכו בני נוער לגלדיאטורים רצחניים בזירת משחק ריאליטי פופולארי, וכאן הם מוכשרים בידי הצבא להפוך לחיל רגלים קטלני שיכבוש מחדש את העולם מידי הפולשים המכונים בפשטות "האחרים".

רינגר (מיקה מונרו), נערה קשוחה וצינית שהיא אולי הדמות המעניינת ביותר בסרט, מגיעה בשלב מסוים למסקנה שזה לא הגיוני. איך אמור צבא ילדים להיות יריב שקול לאויב האוחז בטכנולוגיות מתקדמות שהשמידו את רוב האנושות בשלט רחוק?

הצופים הגיעו לאותה מסקנה שעה קודם.

תוסיפו את העובדה שהסרט מסתיים כשרוב קצוות העלילה תלויות באוויר וממתינות לסרט המשך, שכרגע הפקתו לא נראה באופק, כך שמי שלא מתכנן לקרוא את ספריו של ריק יאנסי כדי לגלות מה עלה בגורל הגיבורים ימצא את הסיטואציה בעייתית, בלשון המעטה.

לסיכום: הגיע הזמן לז'אנר טיפוחים חדש.

עוד השבוע בדי.וי.די:

Remember (אני זוכר).

דרמת מתח מעולה מבית היוצר של הבמאי-תסריטאי הקנדי ממוצא ארמני אטום אגויאן, אותה מוביל בגאון השחקן כריסטופר פאלמר. סיפורו של זאב גוטמן, יהודי קשיש החי בבית אבות, סובל משיטיון וזה עתה התאלמן מאשתו רות, היוצא למסע נקמה בפושע המלחמה הנאצי האחראי לרצח משפחתו בשואה. ארבעה מועמדים עשויים להיות אותו סוהר שטני, שאחרי המלחמה הגיע לארצות הברית בשם בדוי, וזאב גוטמן חייב לבקר את כולם ולמצוא את הפושע האמיתי. עזר כנגדו הוא חברו לבית האבות מקס (מרטין לנדאו), צייד נאצים לשעבר האוסף עבורו את כל המידע הנדרש כולל המכתבים שיזכירו לו מי הוא ולאן מועדות פניו. סצינת הסיום הבלתי נשכחת היא מופת של משחק, כתיבה ובימוי.

לסיכום: חובה. זמן: 94 דקות. לביקורת מלאה

The Choice (הבחירה).

עוד עיבוד קולנועי לרומן דביק מפס הייצור המשגשג של הסופר ניקולס ספרקס (The Notebook). טרביס (בנג'מין ווקר) הוא וטרינר החי בעיירה קטנה בדרום קרולינה, ואחרי שנים של מערכות יחסים לא מחייבות הוא מתאהב עד כלות בשכנתו החדשה גבי (תרזה פלמר). השניים עוברים את המסלול הקבוע של מפגש ראשון כושל, והחלפת אינספור מהלומות מילוליות, לפני הכניעה לצו הגורל. ואולם, דווקא אחרי האיחוד המבורך, מיסוד הזוגיות והקמת תא משפחתי לתפארת, נוחתת הטרגדיה המחייבת את טרביס לבחירה בלתי אפשרית. האם ערימת טישו היא אביזר הכרחי לצפייה? ברור.

לסיכום: מלודרמה מיושנת, סוחטת דמעות וצפויה מראש, אך יעילה בהחלט לערב רומנטי מול המסך הביתי. זמן: 111 דקות.

לעוד ביקורות סרטים חדשים בקולנוע ולצפייה ביתית מאת טל פרי

לכל הכתבות החדשות

הוסף תגובה חדשה