התקשרו איתנו | הצטרפו לרשימת התפוצה  |   | 

ארועים - יוצאים לקולנוע

צפייה ביתית לסוף השבוע: A Hologram for The King
מאת: טל פרי, כתבנו לענייני תרבות | פורסם: 05.08.2016 18:47
הפתעה נעימה בדרמה קומית מינורית ואינטימית + סרט שיגרום לכם לאמץ חתול או לקנות אקדח. וגם: מצבה לזכרו של הבמאי גארי מרשל

A Hologram for The King

A Hologram for The King (הולוגרמה למלך)

טום הנקס, מאחרוני כוכבי הקולנוע האייקונים בהוליווד, שומר ברזומה המפואר שלו מקום גם לאתגרים אלטרנטיביים מחוץ למיינסטרים. לפני 4 שנים כיכב בפרויקט השאפתני Cloud Atlas, אותו ביימו במשותף טום טיקוור והאחים לארי ואנדי וושובסקי (שהפכו לאחיות לנה ולילי).

עכשיו הוא חוזר לשתף פעולה עם טיקוור בהפקה מסקרנת עליה מופקדים, בפועל, מהגרים שכבשו את ארצות הברית - הבמאי גרמני, חברת ההפקות היא בבעלות הישראלי-אמריקני חיים סבן.

זה חשוב היות והסרט, המבוסס על רומן מאת דייב אגרס, עוסק כולו בהבדלי המנטאליות בין אלן קליי (הנקס), התגלמות האמריקני "הטוב", ותושביה המוסלמים של ערב הסעודית - מדינה אליה הוא נאלץ להגיע בניסיון נואש להחזיר למסלול את חייו, שהיו התגלמות החלום האמריקני (עבודה טובה כמנהל מפעל לייצור אופניים, בית בפרברים, אישה יפה, בת מושלמת) ואיבדו כיוון אחרי פשיטת רגל וגירושים מכוערים.

התוצאה היא סרט בו אותם יוצרים מהגרים, שחוו בעבר על בשרם את הצורך להתאים את אישיותם לקודי ההתנהלות האמריקניים, מעבירים את האמריקני תהליך הפוך; תהליך שבסופו של דבר ימציא אותו מחדש כאדם חזק ומאושר יותר.

זה אינו קו עלילתי מקורי במיוחד, וזכורים בעיקר שני סרטים מצליחים בהן נשים אמריקאיות חוו אותו תהליך במדינות זרות - דיאן ליין ב"תחת שמי טוסקנה" וג'וליה רוברטס ב"לאכול, להתפלל, לאהוב", אבל טום טיקוור הוא במאי עם חזון מקורי דיו כדי לספר את זה קצת אחרת.

A Hologram for The King

ענני עשן סגולים

מהות הסרט היא קריסה ובנייה מחדש. הוא נפתח בסצנה גאונית, המהווה גם דוגמא מצוינת ליצירתיות של טיקוור (שגם כתב את התסריט), בה טום הנקס מדקלם גירסה הפוכה למילות השיר Once in a Lifetime של Talking Heads בעוד כל סמלי מעמדו (הבית, הרכב, האישה) נמוגים סביבו בענני עשן סגולים עד שהוא נותר לבדו, יושב על רכבת הרים דוהרת בלונה פארק. משם טיקוור חותך ישירות לקלוז אפ על הנקס המתעורר שטוף זיעה במושב אמצעי במחלקת Coach (סמל מובהק של נחיתות מעמדית בחברה העסקית האמריקנית) במטוס מלא גברים מוסלמים המתפללים בערבית.

בהמשך יהיו עוד ועוד התנגשויות חזיתיות בין איש העסקים האמריקני, המכור ללוחות זמנים מדויhקים ונהלים מסודרים, ומארחיו הסעודיים החיים מרגע לרגע. גם הליך הג'ט-לג של אלן קליי, הגורם לו לאחר שוב ושוב לפגישות ולפתח תלות בשירותיו של נהג מונית מקומי ופטפטן, הוא מטאפורה נהדרת לחוסר יכולתו להתאקלם בעולם החדש והזר לו.

הסרט מתנהל בשני צירי זמן. בהווה, אלן קליי זוכה להזדמנות חד פעמית לגאולה מקצועית, אם רק יצליח לזכות את מעבידיו במכרז יוקרתי למכירת טכנולוגיית הולוגרמות מתקדמת לעיר מפוארת שמלך סעודיה מתכנן להקים בלב המדבר.

העבר, המיוצג בסדרות של פלאשבקים קצרים, מציג את אלן כאדם פגום וחלש שניסה תמיד לעשות את הדבר הנכון אך איבד בדרך את עצמו.

המסר, פשטני אך יעיל, הוא שעל אלן לאבד את האני המזויף שיצר כדי למצוא שוב את האני האמיתי ששכח. זה יקרה, בין השאר, בזכות רומן שהוא רוקם עם רופאה מקומית החווה בעצמה הליך גירושים (השחקנית ההודית המרשימה סריטה צ'ודהורי).

לסיכום: משחק מצוין של טום הנקס, בימוי רב הברקות של טום טיקוור, ועיצוב חזותי מרשים המעניק אווירה של אגדה סוריאליסטית - הופכים סרט מינורי ואינטימי להפתעה נעימה. זמן: 98 דקות

עוד השבוע בדי.וי.די:

Keanu (קיאנו)

רעיון אינפנטילי ההופך בפועל לקומדיית פעולה משעשעת ויעילה בעיקר בזכות הכימיה בין הקומיקאים ג'ורדן פיל וקיגן מייקל-קיי, והצבתו של חתלתול מקסים בלב סצינות אלימות בהן נערמות גופות למכביר...

רל הוא צלם ומאייר סטלן ונטול הווה ועתיד שליבו נשבר אחרי שחברתו עוזבת אותו, ואז מתאחה כאשר גור חתולים לו הוא מעניק את השם "קיאנו" מופיע על סף דלתו. אלא מה? מתברר שלחתול יש עבר אפל כחיית המחמד של אחת ממשפחות הפשע החזקות בעיר. כאשר טעות בכתובת מובילה לחטיפתו של קיאנו בידי כנופיית סוחרי סמים מחליט רל, לראשונה בחייו, לקום ולעשות מעשה. הוא חובר לבן דודו המרובע קלרנס, והשניים מתחזים לצמד גנגסטרים מאיימים במטרה לחדור אל לב המאפליה ולהשיב את החתול האהוב הביתה.

לסיכום: סרט שיגרום לכם לאמץ חתול או לקנות אקדח. זמן: 100 דקות.

Mother's Day (יום האם)

דרמה כושלת שהפכה מצבה לזכרו של הבמאי גארי מרשל, שהלך החודש לעולמו בגיל 81. מרשל, בשיאו, היה מהמובילים בבמאי המיינסטרים של הקולנוע האמריקני והאחראי להפיכתן של ג'וליה רוברטס ואן האת'אווי לכוכבות על (הוא ביים את "אישה יפה" ו"יומני הנסיכה").

למרבה הצער, הוא הלך לעולמו בשפל יצירתו רגע אחרי שסיים לעבוד על "טרילוגיית החגים" הבלתי נסבלת שלו (שני הפרקים הקודמים היו Valentine's Day ו-New Year's Eve). העיקרון זהה: שורה ארוכה של כוכבים מובילים מגלמים דמויות בכמה סיפורים מקבילים המתרחשים סביב ובמהלך חג ספציפי, כאשר בסיום מתגלה הקשר המחבר את כולם להפי אנד סכריני. הפעם מדובר, איך לא, ביום האם.

בין השמות המוכרים המרצדים על המסך גם ג'ניפר אניסטון, קייט הדסון, טימוטי אוליפנט, ג'ייסון סדיקיס, בריט רוברטסון, ג'ניפר גרנר ואפילו ג'וליה רוברטס בפיאה מזעזעת ודיאלוגים שהיא מדקלמת מתוך שינה.

לסיכום: הגעגועים לערוץ Hallmark מעולם לא היו מוצדקים יותר. זמן: 118 דקות.

High-Rise (רב קומות)

הבמאי הבריטי המוערך בן וויטלי (Kill List) מנצח על עיבוד קולנועי לספר פולחן מאת ג'יי.ג'י באלארד שפורסם לראשונה בשנת 1975. למרבה הצער, הוא כושל במשימה שככל הנראה הייתה בלתי אפשרית מלכתחילה.

בניין מגורים יוקרתי ורב קומות, הבנוי בלב מתחם המספק אל כל צרכי דייריו (כולל חנויות וחדרי כושר), משמש מטאפורה לחברה אנושית החיה בבועה סגורה וסטרילית ועדיין נכנעת לגנים החיתיים הטבועים בה. במקרה זה, סדרת עימותים בין דיירי הקומות התחתונות שהם מאין מעמד פועלים, ודיירי הקומות העליונות הזוכים ליחס ותנאים מועדפים. בתוך כמה חודשים יהפוך המגדל לזירת קרב בה הופכים בני אדם לחיות אדם, כולל כמה סצינות אלימות גרפית בוטה במיוחד... ובעיקר הררי מלל ופילוסופיה בגרוש.

שחקנים מצויינים (בהם טום הידלסטון, ג'רמי איירונס, סיינה מילר, לוק אוונס ואליזבת מוס) ועיצוב ויזואלי מרשים, לא מצילים את הנפיחה היומרנית.

לסיכום: דוגמה קלאסית לסרט שיהיו כאלה שיגידו שהוא גאוני, רק מהפחד להודות שלא הבינו כלום. זמן: 118 דקות.

לעוד ביקורות סרטים חדשים ולצפייה ביתית מאת טל פרי

לכל הכתבות החדשות

הוסף תגובה חדשה