התקשרו איתנו | הצטרפו לרשימת התפוצה  |   | 

ארועים - יוצאים לקולנוע

צפייה ביתית: Captain Fantastic (קפטן פנטסטיק)
מאת: טל פרי, כתבנו לענייני תרבות | פורסם: 29.10.2016 12:43
דיון אינטלקטואלי אמיתי על הורות, חינוך, הגבול הדק בין הכנה לחיים ובריחה מהחיים, ובעיקר ההבנה מתי לכפות משמעת וערכים ומתי לשחרר ולתת לילד להתמודד עצמאי

ז'אנר: דרמה

במאי: מאט רוס

שחקנים: ויגו מורטנסן, ג'ורג' מק'קיי, פרנק לנג'לה, סטיב זאן, ארין מוריארטי

זמן: 118 דקות

 

סרטו השני באורך מלא של השחקן-במאי-תסריטאי מאט רוס (הזכור בעיקר מהופעתו הקריפית כאלבי גראנט בסדרה Big love) רחוק מלהיות מושלם, אבל הוא מצליח לעשות משהו שמעט סרטים מנסים לעשות כיום. לסחוף את הצופה לדיון אינטלקטואלי אמיתי על הורות, חינוך, הגבול הדק בין הכנה לחיים ובריחה מהחיים, ובעיקר ההבנה מתי לכפות משמעת וערכים ומתי לשחרר ולתת לילד להתמודד עצמאית.

 

ויגו מורטנסן מצוין בתפקיד בן, גבר האוחז בדעות ליברליות על גבול האנרכיסטיות שביחד עם אשתו, לסלי, החליט לנטוש את הציביליזציה לטובת הגות והתחברות לטבע בבקתה מבודדת ביערות של צפון מערב ארצות הברית. השניים מביאים לעולם שישה ילדים מקסימים הגדלים על טהרת מזון אותו הם מגדלים או צדים, ובן מחנך אותם עצמאית ומעניק להם לא רק ידע נרחב באזרחות, שפות, ספרות יפה ומוזיקה קלאסית, אלא גם שיעורים יומיים בהגנה עצמית, ציד והישרדות.

 

ההרמוניה מופרת כאשר אם המשפחה שמה קץ לחייה אחרי שנים של התמודדות עם הפרעת אישיות דו קוטבית. כאשר בן מגלה שמשפחתה המתנכרת מתכננת להביא אותה לקבורה נוצרית כדין, בניגוד לצוואתה הדורשת שגופתה תישרף בעוד בני משפחתה נפרדים ממנה בשירה וריקודים, הוא אוסף את ילדיו לאוטובוס המשפחתי (המכונה "סטיב") ויוצא למשימת "להציל את אימא". הנסיעה לניו מקסיקו, שם תיערך הלוויה, הופכת למסע הכרות ראשון של הילדים עם אמריקה המכורה למותגים וג'אנק פוד, והמפגש עם קרובי משפחתם הבורגנים (אחותו של בן, בעלה ושני ילדיה והוריה השמרנים של לסלי) הופך להתנגשות חזיתית ואיום בקרב משמורת שיפריד את בן מילדיו.

 

רוס הוא מספר מוכשר אך פה ושם רשלן. הוא בונה בסיס לדרמה משפחתית מקורית (משימה קשה כשלעצמה), אך בדרך אל היעד מותיר חורים גדולים בתסריט. דמותו של בן מוצגת, בהתאם לשם הסרט, כמאין סופר-גבר יודע כל. אין הסבר ממשי מהיכן רכש את הידע המופלג והפך את ילדיו לשילוב של עילויים אינטלקטואלים ומנצחים פוטנציאליים בהליכה בעונה הבאה של "הישרדות". מצד שני, מדובר בגבר פגום, ילדותי (החליפה האדומה-מזעזעת שהוא מתעקש ללבוש לכנסיה מוכיחה שהוא מעוניין בעיקר בהתרסה ופרובוקציה), עקשן, מתנשא ובעיקר עיוור לאירוניה שבנו הבכור בו מגלה אחרי ימים ספורים של מגע עם העולם האמיתי. המורשת שבן מתעקש להנחיל היא תיאורטית. בו אולי יודע שש שפות ומצטט ספרי פילוסופיה, אבל אין לו מושג איך לתקשר עם נערה בדייט ראשון. רוס, בעיקר כתסריטאי, שר הלל לחינוך הביתי לחשיבה עצמית אך בו זמנית חושף את מלוא ריקנותו כאשר הוא כרוך בנתק מהעולם החיצון. במילים אחרות, אתה לא יכול לברוח מהעולם ובו זמנית לצפות שמישהו יתרשם ממך.

עדיין, למרות מעט פגמיו, Captain fantastic הוא הברקה. סצנת הלוויה בה נשרפת גופתה של לסלי, בעוד בני משפחתה שרים ורוקדים לצלילי Sweet child O mine של Guns and roses היא מהמרגשות שנראו בשנה החולפת בקולנוע. ראויים לציון מיוחד השחקנים הצעירים המגלמים את ששת הילדים, כולם עושים מלאכתם בשלמות כה הרמונית עד שקשה להאמין שלא מדובר במשפחה אמיתית.

לסיכום: לראות, רצוי עם הילדים, ואז לדבר על זה.

 

עוד השבוע בדי.וי.די:

 

Nerve (משחקי חובה)

 
 

כבר בעבודות קודמות ברזומה של צמד הבמאים הנרי ג'וסט ואריאל שולמן (בהם חלקים 3 ו 4 בפרנצ'ייז האימה Paranormal activity) ניכרה המשיכה לעולם הסייבר-טק והרשתות החברתיות, והפוטנציאל המאיים שלהם בעיקר על צעירים ובני נוער. המותחן הנוכחי לוקח את הפרנויה הזו צעד קדימה, באמצעות משחק רשת פופולארי בשם Nerve שיוצריו נטולי שמות ופנים, אך אלפי בני נוער מתמכרים אליו בחיפוש אחר פרסים כספיים, אדרנלין, ובעיקר פרסום. ויו (אמה רוברטס) היא תלמידת תיכון חנונית המפחדת מהצל של עצמה, ובעידודה של חברתה הפרועה סידני נרשמת כשחקנית ב Nerve ונסחפת ללילה של משימות חובה ההופכות מאיימות ומסוכנות יותר ויותר, כאשר לצידה צעיר מסתורי בשם איאן (דייב פרנקו). זמן: 96 דקות. לסיכום: אם מתעלמים מאלמנטים נטולי הגיון (המהירות המסחררת בה מאבדת ויו את מעצוריה והופכת לכוכבת רשת, או המהפך הרגשי אותו עוברת סידני ברגע בו היא מגלה שויו זוכה ליותר עוקבים ממנה) מדובר במותחן קצבי ומהנה, גם אם ישכח חמש דקות אחרי סיום הצפייה.

 

Lights out (כיבוי אורות).

 

אחד מלהיטי האימה הגדולים של השנים האחרונות, שהופק בעלות של 5 מיליון דולר וגרף 68 מיליון בארצות הברית בלבד. הבמאי הטירון דייויד סנדברג ביים גרסה מורחבת לסרטון באורך ארבע דקות פרי יצירתו, שהפך להיט רשת ומשך את תשומת ליבו של הבמאי-מפיק ג'יימס וואן שלקח אותו תחת חסותו. התוצאה היא סרט אימה יעיל להפליא, המבוסס על אחד הפחדים הבסיסיים ביותר: חושך. נציגת כוחות האופל הנוכחית היא דיאנה, ישות על טבעית המופיעה כאשר האורות כבים, מה שכמובן קורה (כמעט) כל הזמן. תרזה פלמר מצוינת בתפקיד רבקה, צעירה מרדנית המנסה לחלץ את אחיה המבוהל מרטין ממשמורתה של אמה המעורערת סופי, אך בהדרגה מבינה שהישות הדמונית המכונה "דיאנה" עשויה להיות איום אמיתי. זמן: 81 דקות. לסיכום: הדוק, מהיר, אפקטיבי ומתהדר בסצנת הפתיחה המצמררת ביותר בז'אנר מאז Scream המקורי.

 

סרט: Mr. Church (מר צ'רץ')

 

עשר שנים חלפו מאז גילם אדי מרפי תפקיד קולנועי ראוי, ואין פלא שהניסיון לחזור לכושר הוביל אותו מחוץ לז'אנר הקומדיות אל הבמאי ברוס ברספורד, המתמחה בסאגות משפחתיות סוחטות דמעות ("אוולין", "על אהבה ואי הבנה"). התוצאה היא דרמה סכרינית, שעד לפני כמה שנים הייתה מוצאת בית חם בערוץ Hallmark הזכור לטוב (או לרע), ובאופן טבעי התנדפה כמעט מיד מבתי הקולנוע לטובת פורמט הצפייה הביתית שנתפר מראש למידותיה. הנרי ג'וזף צ'רץ' הוא טבח מוכשר, שמעבידו לשעבר משכיר בצוואתו לשישה חודשים עבור מארי, אם חד הורית שהייתה המאהבת שלו, ובתה המרדנית צ'רלי המסרבת לקבל את נוכחותו של הזר הטורדני בביתה. מובן שמטעמיו של השף ממיסים בהדרגה את חומות ההתנגדות של הילדה, וכאשר מתברר שמארי לוקה במחלה חשוכת מרפא וימיה ספורים, הופך הקשר בין הצעירה הלבנה והטבח השחור לחברות רבת שנים שתשנה לנצח את חיי שניהם. מרפי מפתיע במשחק שקט, רגיש ומאופק ובעיקר בכימיה מצוינת עם בריט רוברטסון (The longest ride, Tomorrowland) המגלמת את צ'רלי. עדיין, צורמת העובדה שהתסריט מפזר רמזים על עברו של צ'רץ' ודרישתו האובססיבית לפרטיות מחוץ לשעות העבודה, אך אינו מעז לומר מפורשות מה שכל צופה בר דעת מבין בשלב מסוים (רמז, מדובר בסוגיה של נטייה מינית). זמן: 104 דקות. לסיכום: מזכיר בעיקר דרמות משפחתיות משנות ה 80', וזה לא בהכרח רע.

 

הוסף תגובה חדשה