התקשרו איתנו | הצטרפו לרשימת התפוצה  |   | 

ארועים - יוצאים לקולנוע

צפייה ביתית לימות החג: Love and Mercy על כוכב הביץ' בויז ו-Cinderella עם שחקנים אמיתיים
מאת: טל פרי, כתבנו לענייני תרבות | פורסם: 22.09.2015 02:34
"אהבה וחסד" אוחז בנקודה ישראלית: אורן מוברמן שכתב את התסריט ויש המהמרים שיהיה מועמד לאוסקר על עבודתו... ו"סינדרלה" מתעוררת לחיים, גם אם לא ממש חדשים

אליזבט בנקס וג'ון קיוזאק: היו ימי "נערי החוף"אליזבט בנקס וג'ון קיוזאק: היו ימים של "נערי החוף"

Love and Mercy (אהבה וחסד)... ז'אנר: דרמה, מוזיקלי... במאי: ביל פולאד... שחקנים: ג'ון קיוזק, פול דאנו, אליזבת בנקס, פול ג'יאמטי... זמן: 121 דקות

שני סרטי קולנוע בולטים מהחודשים האחרונים, "אהבה וחסד" ו"פיץ' פרפקט 2" יוצאים השבוע בפורמט בלו ריי ודי.וי.די, ועל פניו הם שונים לחלוטין זה מזה פרט לשתי חוליות מקשרות: האחת היא השימוש במוזיקה מוכרת ככלי השומר את הצופה מחובר לעלילה, והשנייה השחקנית אליזבת בנקס החווה את 2015 כשנה היפה בקריירה שלה.

בנקס, יפהפייה הוליוודית קלאסית וקומיקאית סופר-מוכשרת, הוכיחה בעבר שהיא גם שחקנית דרמטית ("אנשים כמונו", מלפני שלוש שנים, לצד כריס פיין).

ב"פיץ' פרפקט 2" היא מפיקה בפועל, מגלמת את השדרנית-פרשנית גייל אברנטי, ואף מנסה כוחה לראשונה בבימוי.

ב-Love and Mercy, הדרמה הביוגרפית המבוססת על חייו של הזמר-יוצר הגאון בריאן ווילסון מימי שיא תהילתו בלהקת הביץ' בויז ועד שיקומו וחזרתו לפעילות מוזיקלית אחרי התמוטטות נפשית ושנים של התמכרות לסמים, היא מגלמת להפליא את מלינדה, מנהלת סוכנות רכב המתאהבת בווילסון המבוגר (ג'ון קיוזק), הנמצא תחת ספק טיפול ספק שלטון דיקטטורי של הפסיכיאטר יוג'ין לנדי (פול ג'יאמטי). אהבה ותמיכתה של מלינדה יעוררו את המוזיקאי הכבוי, ויעניקו לו את האומץ להשתחרר ולצאת לדרך מוזיקלית ואישית חדשה.

"אהבה וחסד" אוחז גם בנקודה ישראלית: אורן מוברמן שכתב את התסריט (ויש המהמרים שיהיה מועמד לאוסקר על עבודתו זו).

הסרט מתנהל למעשה בשני קווי זמן שונים ומזגזג ביניהם. חלקו בשנות ה 60', ומתאר את הידרדרותו הנפשית של ווילסון במקביל להקלטות יצירת אלבום המופת של הביץ' בויז Pet Pounds... וחלקו בשנות ה 80' ומתמקד בווילסון המבוגר המנסה לחזור ולתפקד.

הברקה נוספת היא ההחלטה לא ללהק שחקן אחד שיגלם את הדמות הראשית מנעורים ועד גיל העמידה בעזרת איפור ופאות, אלא לתת לשני שחקנים שונים להתמודד עם התפקיד כל אחד בדרכו. פול דאנו כווילסון הצעיר, וג'ון קיוזק כווילסון המבוגר, עושים שניהם עבודה נפלאה המשכיחה לחלוטין את העובדה ששניהם לא דומים כלל לווילסון האמיתי (המגיח ברקע כותרות הסיום של הסרט).

פול ג'יאמטי מגלם את הפסיכיאטר יוג'ין לנדי כמיצג מהלך של אגו, זדון ושתלטנות, והוא אכן הועמד לדין אחרי שווילסון הופקע משליטתו, ורישיונו נשלל לצמיתות.

אחרי כמה ביוגרפיות קולנועיות כושלות של מוזיקאים גדולים (ג'יימס בראון, ג'ימי הנדריקס), "אהבה וחסד" מחזיר את האמון לקשר בין מוזיקה וקולנוע.

הוא מרתק, נוגע ללב, ואפילו מצליח להפוך תהליך טכני ומשעמם לכאורה כמו בניית עיבודים מוזיקליים באולפן ההקלטות (במהלך הקלטת הלהיט הקלאסי Good Vibrations) לסצנה אנרגטית ומלאת חדוות יצירה.

לסיכום: גם מי שלא שמע מעולם שירים של הביץ' בויז יתאהב.

לילי ג'יימס וקייט בלנשט: "סינדרלה" מול 2015לילי ג'יימס וקייט בלנשט: "סינדרלה" מול 2015

Cinderella (סינדרלה)... ז'אנר: משפחה, פנטזיה... במאי: קנת' בראנה... שחקנים: לילי ג'יימס, קייט בלנשט, ריצ'רד מאדן, הלנה בונהם קרטר, סטלן סקרסגרד, דרק ג'קובי... זמן: 105 דקות

למה היה דחוף לאולפני דיסני להחזיר למסך הגדול את אחת הקלאסיקות הגדולות בתולדותיה, עם שחקנים בשר ודם במקום הגרסה המצויירת?

לא ברור.

פלופ זה לא היה (הכנסות של 543 מיליון דולר ברחבי העולם), ועדיין לא ימצא מבקר אחד שיזכור את הסרט בסיכומי 2015 המתקרבים.

אגדת סינדרלה, לא צריך להזכיר, טופלה ותועדה מכל זווית אפשרית ובאינספור גירסאות.

לו היו מנסים להמציא אותה מחדש, ע"ע "מליפיסנט" שהפך את המכשפה הרעה בגילומה של אנג'לינה ג'ולי לדמות הראשית והמעניינת בהרבה באגדת "היפהפייה הנרדמת", דיינו.

אבל קנת' בראנה, שחקן דרמטי דגול שהפך בשנים האחרונות לבמאי הוליוודי בינוני להשכיר ("ת'ור", "ג'ק ראיין"), התעקש לדבוק בעלילה המקורית ולא זז ממנה מילימטר.

השינוי היחיד, כאמור, הוא השימוש בשחקנים במקום באנימציה. מצד אחד, זו נחמה גדולה לחובבי האגדה שקיבלו בדיוק מה שרצו. מצד שני, בשנת 2015 מצפים בכל זאת למגע של חתרנות, טוויסט עדכני, הומור מעט יותר ציני ומתוחכם.

אין צורך לשחזר את כל פרטי הסיפור, ובכל זאת. אלה (לילי ג'יימס, מכוכבות הסדרה הסופר-פופולארית Downtown Abbey) היא נערה יפהפייה שכולה טוב לב טהור, מה שלא מפריע לגורל להתנכל לה שוב ושוב. היא מאבדת את אמה האהובה, ואחר כך את אביה האהוב, לא לפני שהוא יישא אישה מניפולטיבית (קייט בלנשט, הנראית כאילו היא שולפת מהשרוול מתוך שינה שטיקים של ריץ' ביץ') שתהפוך אותה למשרתת עבורה ועבור שתי בנותיה המעצבנות.

יום אחד, במהלך פסק זמן נדיר מעבודות הבית, היא יוצאת לרכיבה ביער ופוגשת את נסיך הממלכה (ריצ'רד מאדן האנמי כצנון) שמתאהב בה מיד. בהמשך יהיה נשף מלכותי, פיה טובה ומעט סנילית (הלנה בונהם קרטר, היחידה המנסה להחדיר בסרט מעט הומור) ההופכת את המשרתת ללילה אחד לנסיכה מהחלומות, סנדל זכוכית קסום, צוות עכברים המציל את המצב... וכמובן הפי אנד לילדות בגילאי 6 עד 12.

הסרט מושקע לעילא, לא יתכן אחרת במפגש בין הסטנדרטים הגבוהים של אולפני דיסני וקנת' בראנה. עיצוב התלבושות והתפאורה בולט במיוחד לטובה, האפקטים סבירים והאגדה אכן מתעוררת לחיים, גם אם לא ממש חדשים.

לילדים, צפייה בדי.וי.די תספק שעה וחצי של נחת - ולהורים מנוחה. גם זה לא מעט.

לסיכום: לא מחדש כלום, אבל גם לא מאכזב.

לעוד כתבות בנושאי קולנוע, מוסיקה ותרבות מאת טל פרי

לכל הכתבות החדשות

הוסף תגובה חדשה